ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Sambata, 18.Nov.2017
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» ceasuri | Made in Romania
» Benrus - origine Romania ?
» Turnuri cu ceas
» Istorii
» Muzee
» Mofturi
» Noutati / Evenimente
CEAS DE BUZUNAR TELLUS | U.D.R. – RESITA
 
 
 
Uzinele de Fier si Domeniile Resita (U.D.R.) au fost constituite in 1920 cand dupa Unirea de la 1.Decembrie.1918 statul roman a preluat patrimoniul consortiului industrial austriaco-francez St.E.G.
Istoria uzinei este insa mult mai veche aceasta fiind dezvoltata incepand cu 1771 cand producea piese turnate si diverse unelte de uz agricol si gospodaresc.
  
La preluarea din 1920 patrimoniul includea pe langa “Directia Atelierelor” in fapt sectorul de constructii de masini traditional si cca. 90.000 ha de padure, podgorii, mine de carbune, cariere calcar, etc.U.D.R. producea in acele vremuri: locomotive cu aburi, echipament feroviar, utilaj petrolier, motoare electrice, armament si diverse constructii metalice (poduri, hale, etc).
 
In 1935 U.D.R. avea 12.838 de angajati din care cca. 6.000 lucrau la Resita.Istoria combinatului este legata de doi dintre marii industriasi romani din perioada interbelica: Max Ausnit si Nicolae Malaxa.
 
Intre uriasele realizari industriale realizate la U.D.R. este de mentionat si realizarea in 1945 a primului automobil romanesc – denumit Malaxa. Masina a fost proiectata de o echipa condusa de ing. Petre Carp de la IAR Brasov impreuna cu ingineri de la ASAM si Malaxa Bucuresti. La momentul nationalizarii din 11.iunie.1948 Uzinele aveau cel mai mare numar de angajati din Romania – 22.892 persoane (cca. 13.000 la Resita).
 
Dupa 1948 istoria uzinelor a continuat tumultos momentele si realizarile importante putand fi parcurse in linkul de – aici
* * *
Prin amabilitatea unui pasionat al ceasurilor si distins colectionar – dl. Adrian Popescu (Resita) - am primit informatii si imagini ale ceasurilor de buzunar ce au fost oferite la pensionare angajatilor Uzinelor si Domeniilor Resita (U.D.R.) in perioada interbelica (1930-1940) si dupa.
 
Ceasurile erau ale producatorului Tellus (despre care am prezentat detalii – aici) modelul oferit angajatilor U.D.R. fiind Chronometre.
Astfel la pensionare maistrii si functionarii administrativi primeau varianta in carcasa de otel, inginerii varianta in argint iar personalul de conducere un ceas de aur.
 
In coloana dreapta sunt prezentate imagini (ceasuri colectia A.P.) ale unor astfel de ceasuri, in carcasa de otel, cu sigla U.D.R. montata prin 3 nituri pe capacul spate ale ceasurilor.
Mecanismele ceasurilor Tellus U.D.R. prezentate sunt Cortebert 592, respectiv 590 si pot fi datate cu aproximatie din perioada 1930-1940. Dupa modul in care sunt marcate serialele de pe interiorul capacului (6 cifre urmate de alte 4) este posibil ca numarul din 4 cifre sa fie numerotarea interna U.D.R. alte ceasuri de buzunar Tellus din epoca ne-avand aceasta a doua serie. 
 
 
[up-date: 2.iulie.2011] Multumita unui coleg de pe ceasornicar.ro (dayryad) am inteles ca acest timp de marcare a serialului pe capacul interior (6 + 4 cifre) este de fapt "imprumutat" de la Cortebert, furnizorul mecanismelor si companie sub "patronajul" careia si-a derulat activitatea Tellus.

mecanism Tellus 592 mecanism Tellus 590
mecanisme Tellus U.D.R - Cortebert 592 | Cortebert 590
 
IDENTIFICARI CEASURI U.D.R. (imagini ceasuri coloana dreapta):
- - - - - - - - - - - -
TELLUS “U.D.R.” | cal. 592 | serial carcasa – 1369113 / 5907 | colectia Adrian Popescu
TELLUS “U.D.R.” | cal. 590 | serial carcasa – 1391216 / 5911 | colectia adl pe ceasornicar.ro
TELLUS “U.D.R.” | cal. 590 | serial carcasa – 1391520 / 5916 | colectia Adrian Popescu
 
Pentru perioada interbelica sunt cunoscute numeroase exemple de ceasuri de buzunar Tellus ajunse in Romania exemple notabile fiind ceasurile de graniceri sau variante personalizate cum este Tellus U.O.T. Ostersetzer.
 
Multumiri pentru imaginile oferite si sprijinul in redactarea prezentarii lui Adrian Popescu din Resita si Lucian A.
 
Bibliografie:
- "Istoria industriei in Banatul Montan" | Ottmar Kladiva (foto credit pentru imaginile cu Resita veche)
- Wikipedia - Nicolae Malaxa si automobilul Malaxa.
  
[up-date: octombrie.2011]
Brasov, decembrie.2009
     
logo U.D.R.
logo U.D.R.

Resita | sec. XVII
Resita | sec. XVII

prima locomotiva Resicza | 1872
prima locomotiva Resicza | 1872

Resita | sec. XVIII
Resita | sec. XVIII

locomotive Resita
locomotive Resita

actiune U.D.R. | 1924
actiune U.D.R. | 1924

automobil Malaxa | 1945
automobil Malaxa | 1945

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 592
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 592

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 592
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 592

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)

Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)
Tellus Chronometre U.D.R. | calibru 590 (foto: colectia adl)





SEO monitor

ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English