ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Vineri, 28.Jul.2017
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» ceasuri | Made in Romania
» Benrus - origine Romania ?
» Turnuri cu ceas
» Istorii
» Muzee
» Mofturi
» Noutati / Evenimente
CEASURI DE AERONAVA | INDUSTRIA AERONAUTICA ROMANA (I.A.R.) BRASOV
1934 – 1946
 
In decembrie.2007 Casa de Licitatii ALIS a pus la vanzare un “interesant” ceas Longines [1] descriind-ul ca fiind “ceas de aeronava”. Acesta a fost punctul de pornire in cautarile mele deoarce la acel moment nu erau cunoscute printre colectionari detalii pentru astfel de ceasuri care au echipat avioane militare romanesti din preajma si din timpul WW2.

La aproape un an de la aceasta prima informatie sunt in masura de a putea oferi o vedere de ansamblu asupra tipurilor de ceasuri Longines ce au echipat avioanele I.A.R. din aceea perioada, a unor liste cu seriale ale mecanismelor ce au fost livrate in Romania (facturi I.A.R. Brasov) dar si a identificarilor catorva astfel de ceasuri aflate in colectii private.

Industria Aeronautica Romana - Brasov (I.A.R.) a reprezentat intre 1925-1946 cea mai importanta companie romaneasca pentru fabricatia de avioane, indeosebi militare. Punctul culminant al activitatii acesteia a constituit-o desigur dezvoltarea modelului IAR-80|81 dar si obtinerea licentei de fabricatie Messerschmitt Bf-109G la sfarsitul WW2. In 1946 sub ocupatie sovietica fabrica a fost transformata in producator de tractoare.

Intai de toate un rezumat al celor mai importante avioane produse de I.A.R. Brasov in perioda 1927-1946:

Tip avion | ani fabricatie | nr. avioane | tip ceas de bord
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

* MORANE-SAUNIER MS-35 | 1927-1931 | 42 | informatie nedisponibila
* POTEZ XXV | 1927-1934 | 207 | ("franceze") - 2 x ceasornice "Aera" | ("americane") - 1 x ceasornic "Longines tip B"
* IAR-14 | 1934 | 20 | "Un ceas Longines No. 6036"
* FLEET - 10G | 1936-1937 | 95 + 290 ICAR/SET | “nu a prevazut ceasornic (referat 07979|26.03.1937)”; ulterior 1937 s-a echipat cu "Longines tip 6550"
* PZL-11F | 1936-1937 | 95 | "ceasornic Longines tip 6036"
* PZL-24E | 1937 | 25 | "ceasornic Longines (tip 6036)"
* IAR-37 | 1937-1939 | 50 | "ceasornic Longines tip 5036 6036"
* IAR-38 | 1938-1939 | 75 | "ceas At. 5786-17"
* IAR FN-305 | 1939 | 30 | "1 ceasornic Longines tip 4330"

* SAVOIA-MARCHETTI S-79 | 1938-1944 | 91 | v1: "ceasornic Longines tip 6036" v2: "ceasornic Longines tip 4331"
* IAR-39 | 1938-1941 | 95 | "ceasornic Longines tip 6036"
* IAR-80/81 | 1940-1944 | 450 | "ceasornic Longines tip 4331"
* Messerschmitt Bf-109G | 1944-1946 | 75 | "ceasornic tip Fl. 23885" (Junghans) 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
lista avioanelor, anii de fabricatie, nr. avioane conform: prof. Ioan DUMITRASCU - "Avioane produse la IAR Brasov (1925-1945)", ianuarie 2006, www.aviatori.ro

IAR-14
IAR-14 produs in 1934 in 20 buc. este considerat a fi primul avion romanesc produs in serie [2].
Prin amabilitatea lui Dan Melinte am primit un desen al bordului [3.1] acestui avion in care la poz.3 se poate observa schita unui ceas de bord aparent a fi Longines cu 5 puncte de prindere in "suspensie elastica". Acest document nu ofera detalii asupra tipului ceasului.

(up-date: 2009) - cu ajutorul lui Horia Stoica (Brasov) am reusit sa primesc o copie a unui document IAR intitulat "Notita Tehnica a avionului de vanatoare IAR-14". La capitolul II - "Descrierea avionului", pct. 16 (pag. 20) - "Aparate de bord (Plansa 27)" este precizat:
"...Un ceas Longines No. 6036". (vezi documente scanate - [3.2], [3.3] si [3.4])

PZL 11F si PZL-24E
Despre existenta pe avioanele PZL-24E (fabricate de IAR sub licenta poloneza) a unui "ceas de bord tip Longines" am aflat initial de la Denes BERNAD la inceputul cautarilor mele. Denes Bernad (istoric de referinta pentru aviatia militara romana) m-a sustinut in cautarile mele in toate aceste luni si a avut amabilititatea de a-mi trimite fotografii si informatii fundamentale.
PZL-24E [4] s-a fabricat in 25 de exemplare pe parcursul anului 1937 in baza Contractului No. 17112 semnat in 19.noiembrie.1936.
Am avut sansa sa gasesc acest contract [5] in arhivele IAR. In "Anexa no.1" a acestuia care evidentiaza "Lista echipamentelor complecte ale avionului P-24 motor IAR-K.14" [6] este precizat la poz.27 "un ceasornic Longines" de tipul 6036 caci lamuririle referitoare la tipul de Longines le-am gasit mai tarziu in referatul 07979/1937 al Directiei Constructii Aeronautice de la M.A.M.

IAR-37
Intre 1937-1939 au fost construite 50 de avioane IAR-37 [7], avioane de recunoastere si observatie. Constructia acestora a avut la baza Contractul 17113/19.noiembrie.1936 [8] intre I.A.R. Brasov si Ministerul Aerului si Marinei (M.A.M.), contract in care la Art.25 din Caietul de sarcini [9] se preciza: “1 Ceasornic Longines tip 5036” [10].
Referinta “Longines tip 5036” nu am regasit-o in niciun alt document din arhivele studiate. Mai mult chiar, in Referatul 07979 din 26.martie.1937 se preciza: “Ceasornicul Longines tip 6036 echipeaza in prezent majoritatea avioanelor | PZL-11F, SET-7Kb, PZL-24a, IAR-37 si se inlocuesc in present la avioanele Potez 54 si se prevad la avioanele Savoia 79B”, si in consecinta consider mentiunea “tip 5036” o eroare de dactilografiere (a fost vorba de un singur contract) corect fiind modelul “tip 6036”.

IAR-38
Cu mici imbunatatiri fata de IAR-37 intre 1938-1939 au fost fabricate 75 de avioane IAR-38 [11]. N-am gasit prea multe informatii in arhivele IAR dar prin amabilitatea unui coleg forumist, pasionat de istoria aviatiei, pot sa va prezint un desen al bordului [12] acestui avion. Intr-o codificare singulara intre cele gasite pana acum se precizeaza: “Ceas At. 5786-17”.   

IAR FN-305
In 1939 M.A.M a achiztionat licenta avionului italian Nardi FN-305 (Fratelli Nardi) avion de scoala pentru pilotii de vanatoare. In prima faza la IAR Brasov au fost produse 30 de avioane dupa care productia a fost transferata la SET Bucuresti pentru a face loc productiei IAR-80.

Ceasul de bord care a echipat acest avion a fost "Longines tip 4330" (cu prindere in 4 puncte si cu suspensie elastica) prezentat in detaliu in sectiunea "Ceasuri de bord la SET Bucuresti" unde au fost produse 210 avioane.
 
SAVOIA-MARCHETTI SM-79
S-a produs [13] intre 1939-1944 in 91 buc. cifra asupra careia exista inca neclaritati deoarece in 1946 avionul aparea inca in planificarile de productie si de reparatii ale fabrici I.A.R.
Au existat cel putin 3 contracte in baza carora au fost fabricate cele 91 de avioane SM-79. Pentru doua dintre acestea am gasit documente la care ma voi referi in continuare. Astfel pentru primele variante (contract 1938) [14] a existat un “Longines tip 6036” si pentru contractul 1940 modelul “Longines tip 4331”. Cel mai interesant aspect il consider insa faptul ca acest avion bombardier avea 3 (trei) ceasuri de bord, cate unul pentru fiecare dintre cei doi piloti si unul pe panoul observatorului [15], [16], [17]. Dintr-un calcul simplu rezulta ca in intervalul 1939-1944 Longines a livrat circa 1000 de “ceasornice” pentru avioanele SM-79 si IAR 80|81 prezentate mai jos.
 
IAR-39
La 17.mai.1939 s-a semnat primul contract intre M.A.M. si IAR Brasov pentru realizarea a 50 de avioane IAR-39 [18]. Acest tip de avion, un biplan cu schelet de lemn + metal si invelisul din placaj si panza, avion de recunoastere si bombardament, avea un echipaj format din pilot, observator si tragator. S-a produs intre 1939-1941 (in doua contracte = 95 buc.) dar acelasi avion a fost produs si de SET Bucuresti (cca. 160 buc.)
Prin amabilitatea colaboratorilor istorici de aviatie am primit cateva schite/fotografii ale bordului [19] IAR-39. Cum se poate observa in aceste schite se precizeaza la poz.29 – “Ceas Junghans” dar analizand fotografia, pentru sistemul de prindere in triunghi a ceasului de bord consider mentiunea (29) o eroare (n-am vazut nici un Junghans de aviatie care sa nu se prinda in 4 puncte) [20]!
De altfel contractul 35/17.mai.1939 [21] pentru primul lot de avioane IAR-39, precizeaza in mod explicit, in [22] Anexa II (Caiet de Sarcini) la art.24: Instrumente de Bord – “ceasornic Longines tip 6036 cu suspensie elastica, antivibratorie, de ultim model adoptat de M.A.M. si care se va comunica uzinei IAR dupa 2 luni de la semnarea contractului”.
 
Paragraful de contract citat mai sus il consider foarte important pentru ceea ce au reprezentat ceasurile de bord ale avioanelor militare romanesti WW2. M.A.M. stabilea in mod concret ce fel de ceasuri de bord urmau sa fie achizitionate lucru ce l-am putut ulterior confirma prin documente dupa ce am reusit sa consult Arivele Militare Istorice de la Pitesti.
 
IAR-80|81
Astfel odata ajunsi la avionul simbol [23] al aeronautici militare romane, punct de la care am pornit cautarile mele, lucrurile sunt simple si clare. Copii ale documentatiilor tehnice ce exista chiar si pe internet [24], dar si in Contractul 2072 din decembrie.1939 lamurite si in Caietul de Sarcini Tehnice Partea II – precizeaza: “Un ceasornic Longines tip 4331 cu suspensie elastica” [25], [26].
Fabricat intre 1940-1944 in peste 450 de unitati, mandria Aviatie Regale Romane (A.R.R.), IAR-80|81 consider ca merita un loc special in Muzeul Longines alaturi de unul din ceasurile sale de bord.
 
MESSERSCHMITT Bf-109G
Exceptia acestei exclusivitati Longines la I.A.R. Brasov s-a numit Bf-109”Gustav” [27] al carui bord a fost echipat cu un model Junghans sub specificatie militara germana Fl. 23885. Lucru firesc avand in vedere ca productia acestui avion, in circa 75 buc.,  s-a facut sub licenta germana, tipul de ceas fiind mentionat si de Konrad Knirim, “guru”-ul colectionarilor de ceasuri militare germane, in a sa extraordinara lucrare aparuta in 2002 “Militaruhren -Military Timepieces | 150 years Watches and Clocks of German Forces", Verlag POMP, Achen – Germania.
Am gasit si documente romanesti care certifica acest lucru. Contractul 22986 din 15.X.1945 la Anexa nr.2, art. 6, pct. b, poz. 13 se precizeaza: “Langa plansa pilotului, in partea dreapta, este montat un ceas Fl. 23885” [28], [29]. Fl. 23885 o specificatie exclusiv Junghans/Schramberg pentru ceasuri de bord de avion: Bo-UK1, 36 ore, cronograf, in sase variante de bezel si secundar.
 
In ceea ce priveste avioanele Fleet – 10G (poz. 4 in lista), produse sub licenta americana precizez ca desi se mentiona (referat 07979 din 26.martie.1937) [47]-[48], ca “pentru motive de economie la avioanele Fleet Standard, Directia Constructii Aeronautice, nu a prevazut nici un ceasornic” la modelele de avioane Fleet de raid si zbor fara vizibilitate, dar care nu au fost produse de I.A.R. Brasov, s-a cerut echiparea cu “ceasornice Longines tip 6550”.

Concluzionand informatiile de pana acum, in toate aceste documente se face referire la urmatoarele modele de Longines si Junghans | ceasornice de aeronava utilizate de I.A.R. Brasov pentru echiparea avioanelor sale militare:
 
1. Longines tip 6036
2. Longines tip 6550
3. Longines tip 4330
3. Longines tip 4331
4. Junghans Bo-UK 1 Fl. 23885
 
Pe parcursul anului 2008 am cerut mai multe informatii Muzeului Longines despre aceste tipuri de ceasuri si din pacate raspunsul acestora [la acel moment] a fost ca nu mai au aceste date in arhivele lor. Cercetari ulterioare pe parcursul anilor 2010-2014 au oferit mult mai multe informatii ce sunt prezentate in diferite prezentari pe site.
Cele 4 tipuri de ceasuri Longines s-au diferentiat prin numarul de gauri de prindere si tipurile de arcuri ale suspensiei elastice, zona care a generat probleme, numeroase discutii si cautari ale solutiei optime [50]. 

In consultarea diverselor documente din Arhivele Judetele Brasov (fond I.A.R. – IV 4) am avut sansa sa gasesc un numar de 7 facturi Longines [30], facturi in care sunt explicitate serialele de mecanisme ce au fost livrate in intervalul 1941-1943, astfel:

LISTA SERIILOR - LONGINES 19.71N / TYPE 4331 / partial facturate IAR BRASOV
- - - - - - - - - - -

* 5827830-5827833 |type 4331 / factura IAR - 25.ianuarie.1941 (3)
* 5927207-5927208 |type 4331 / factura IAR - 5.iulie.1941 (2)
* 5927211-5927234 |type 4364 / factura IAR - 25.ianuarie.1941 (24)
* 5927234-5927252 |type 4331 / factura IAR - 25.ianuarie.1941 (18)
* 6035787-6035948 | (162) (serii confirmate de Muzeul Longines sa fi fost trimise in Romania in 1941 dar pentru care nu au fost gasite documente)
* 6035949-6036074 |type 4331 / facturi IAR - 11.martie.1941 (54), 24. aprilie. 1941 (66) si 5.iulie.1941 (6)
* 6069979-6069990 |type 4331 / factura IAR - 5.iulie.1941 (12)
* 6374565-6374588 |type 4331 / factura IAR - 6.martie.1943 (24)
* 6458619-6458639 |type 4331 / factura IAR - 6.martie.1943 (21)
* 6511515-6511564 |type 4331 / factura IAR - 22.iulie.1943 (50)
* mecanisme livrate IAR cu serii ne-explicitate (5)
Nota: intre paranteze () nr. bucati.
- - - - - - - - - - -
TOTAL mecanisme 19.71N aviatie = 447 buc.
 
Urmatorul pas in cautarile mele a fost de a incerca sa gasesc fizic astfel de ceasuri in diverse colectii private sau in ofertele de vanzare de prin targuri sau on-line pe net.
Avand suportul colectionarilor si pasionatilor ce activeaza pe forumurile dedicate - Time Club Romania si ceasornicar.ro dar si care mi-au scris direct, intre anii 2008-2014 am identificat urmatoarele ceasuri/seriale in colectii:
lista ceasuri de bord de avion identificate | 19.71N

Longines aeronava 19.71N (1) Longines aeronava 19.71N | coroana Longines aeronava 19.71 | mecanism
foto: Longines aeronava (6035934) tip 4331, echipare Savoia-Marchetti SM-79B [1940], colectie personala.
 
Mai trebuie sa precizez aici si cateva chestiuni legate de mecanismul acestor ceasuri.
Longines a folosit pentru acestea in principal calibru 19.71N (bineinteles avem si cateva exceptii – ex. serialul 6511493, 6511500 echipate cu cal. 19.70N) un calibru “popular”, de buzunar, lansat in 1910, cu diametru de 41,90 mm si grosimea 6,50 mm. Mecanismul este cu 16 rubine, secundar central, balansier monometalic netaiat, aurit, suruburi compensatoare, spiral Breguet. Vom regasi acest mecanism si in ceasurile Longines C.F.R. care fac obiectul prezentarii de - aici.

La final o foarte scurta mentiune despre Max Weissblüht, agentul Longines in Bucuresti dar si pentru intreaga zona Balcani, asa cum se precizeaza in identificarile Longines. Am regasit in Arhive o bogata corespondenta intre acesta si autoritatile militare romane din perioada 1936-1941.

Max Weissblüht a intrat in vanzarea de ceasuri in prima parte a anului 1929 cand impreuna cu M. Lazarovitz a infiintat o societate in nume comun ce reprezenta in Romania - Longines si Doxa iar spre sfrasitul anului 1929 si - Kollmar & Jourdan. Primul sediu al societatii a fost pe str. Carol nr.10 (mai tarziu nr.14) - etaj 1 iar mai tarziu si pe Calea Victoriei nr. 30.
Intre 1929 si 1942 Max Weissblüht a castigat mai toate licitatiile pentru achizitiile de ceasuri necesare Armatei fie ca a fost vorba de cronometre, ceasuri de aeronava, ceasuri de buzunar sau ceasuri de mana pentru piloti militari. Am gasit in arhive imagini si documente ale locatiilor celor doua magazine Weissblüht. Informatii detaliate despre reprezentare Longines a acestuia sunt disponibile - aici.

Pentru mai multe detalii dar si informatii actualizate va invit sa reveniti pe www.ceasuripentruromania.ro !

Multumesc pentru suport: Arhivelor Judetene Brasov (D-nei Mihaela Popoi), Arhivelor Militare Pitesti (D-nei Cozmina Lazarescu), Muzeului Longines (D-lui Raymond Krebs si D-nei Mara Celant) dar mai ales comunitatii de colectionari oriunde este ea – pe net, prin targuri sau discreta, langa fabuloasele sale ceasuri!
 
Brasov, octombrie.2008
[actualizat: noiembrie.2014]
[1] Longines aeronava - Alis | dec. 2007
[1] Longines aeronava - Alis | dec. 2007

IAR-14 | cf. Notita Tehnica
IAR-14 | cf. Notita Tehnica

[3.1] IAR-14 | Panou de bord
[3.1] IAR-14 | Panou de bord

[3.2] Notita Tehnica - IAR14
[3.2] Notita Tehnica - IAR14

[3.3] Notita Tehnica | IAR14
[3.3] Notita Tehnica | IAR14

[3.4] Notita Tehnica | IAR-14
[3.4] Notita Tehnica | IAR-14

[4] PZL-24E (1937)
[4] PZL-24E (1937)

[5] PZL-24E | Contract achizitie 1936
[5] PZL-24E | Contract achizitie 1936

[6] PZL-24E | Lista echipamente bord
[6] PZL-24E | Lista echipamente bord

[7] IAR-37 (1937-1939)
[7] IAR-37 (1937-1939)

[8] IAR-37 | Contract 1936
[8] IAR-37 | Contract 1936

[9] IAR-37 | Contract 1937 - caiet sarcini
[9] IAR-37 | Contract 1937 - caiet sarcini

[10] IAR-37 | Lista instrumente de bord
[10] IAR-37 | Lista instrumente de bord

[11] IAR-38 | 1938-1939
[11] IAR-38 | 1938-1939

[12] IAR-38 | Aparate de bord
[12] IAR-38 | Aparate de bord

[13] SM-79B (1938-1944)
[13] SM-79B (1938-1944)

[14] SM-79B | Contract 1938
[14] SM-79B | Contract 1938

[15] SM-79B | Caiet de sarcini
[15] SM-79B | Caiet de sarcini

[16] SM-79B | Lista echipamente bord
[16] SM-79B | Lista echipamente bord

[17] SM-79B | Lista echipamente bord
[17] SM-79B | Lista echipamente bord

[18] IAR-39 (1938-1941)
[18] IAR-39 (1938-1941)

[19] IAR-39 | Bord
[19] IAR-39 | Bord

[20] IAR-39 | Lista echip. bord
[20] IAR-39 | Lista echip. bord

[21] IAR-39 | Contract 1939
[21] IAR-39 | Contract 1939

[22] IAR-39 | Caiet sarcini 1939
[22] IAR-39 | Caiet sarcini 1939

[23] IAR-80|81 (1940-1944)
[23] IAR-80|81 (1940-1944)

[24] IAR-80 | Tablou de bord
[24] IAR-80 | Tablou de bord

[25] IAR-80 | Contract 1939
[25] IAR-80 | Contract 1939

[26] IAR-80 | Lista echip. bord
[26] IAR-80 | Lista echip. bord

[27] Bf-109G (1944-1946)
[27] Bf-109G (1944-1946)

[28] Bf-109G | Contract 1944
[28] Bf-109G | Contract 1944

[29] Bf-109G | Lista echip. bord
[29] Bf-109G | Lista echip. bord

[30] Longines | factura - 4331 I.A.R.
[30] Longines | factura - 4331 I.A.R.

[47] Referat 1-07979/1937 M.A.M. D.C.A.
[47] Referat 1-07979/1937 M.A.M. D.C.A.

[48] Referat 2-07979/1937 M.A.M. D.C.A.
[48] Referat 2-07979/1937 M.A.M. D.C.A.

[49] Document Max Weissbluth | 1936
[49] Document Max Weissbluth | 1936

[50] Longines aeronava | Konrad Knirim
[50] Longines aeronava | Konrad Knirim





SEO monitor

ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English