ROMANA | ENGLISH
CAUTARE »

CEASURI PENTRU ROMANIA

Duminica, 24.Sep.2017
Connection
ACASA
» Ceasuri de buzunar
» Ceasuri de bord
» Ceasuri de masa
» Ceasuri de mana
» ceasuri | Made in Romania
» Benrus - origine Romania ?
» Turnuri cu ceas
» Istorii
» Muzee
» Mofturi
» Noutati / Evenimente
CEASURI DE BUZUNAR - S.T.B.
(Societatea Comunala a Tramvaielor Bucuresti)

Unele dintre cele mai interesante ceasuri de buzunar, comanda pentru Romania, a fost seria S.T.B. – Societatea Comunala a Tramvaielor Bucuresti.
ceasuri STB | toate
(de la stanga la dreapta: Zenith 18’’’, Zenith 20 1/2’’’, Omega 19’’’, Movado)

Pana la sfarsitul anului 2008 erau cunoscute doar variantele Zenith S.T.B. dar "descoperiri" recente (2009-2010) fac ca lucrurile sa fie mult mai interesante.
Despre aceste ceasuri incerc o prezentare in continuare!
 
* * *
La o simpla cautare pe internet este surprinzator cat de multe informatii pot fi aflate despre Societatea Comunala a Tramvaielor Bucuresti – S.T.B.
Infiintata in 1909, S.T.B. avea sa fie in in centrul vietii sociale, economice dar si politice a Bucurestiului de inceput de secol.
prima statie STB | 1 interior tramvai STB | 1
sursa imagini: forumul TramClub Romania
 
Istoria tramvaiului bucurestean este insa mult mai veche, fiind inceputa la 1871-1872 cand Primaria a concesionat, pentru 45 ani (pana in 1916), aceasta activitate lui Harry Hubert de Mervee Slade reprezentant al unei societati belgiene ce a administrat "Societatea Romana de Tramvaiuri".
Inceputul a fost al tramvaielor trase de cai (au fost in functiune pana la 1929) dar incepand cu 1894 s-a inceput darea in folosinta si a liniilor tramvaiului electric.
In 1909, moment in care concesiunea era spre sfarsit si oportunitatile unei astfel de afaceri fiind evidente, importante personalitati ale vietii politice din epoca si-au dorit sa "puna mana" pe transportul din Bucuresti.
Incepand cu 1936 S.T.B. a obtinut deasemenea exclusivitatea pentru Bucuresti a transportului cu autobuzul dar si pe cel din comunele suburbane acestuia.
tramvai electric STB 1914 renault STB
sursa imagini: forumul TramClub Romania
 
Numeroase au fost scandalurile publice din epoca ce au avut in prim plan S.T.B.-ul ceea ce insa n-a impiedicat societatea sa functioneze pana in 1948 (prin Statutul de infiintare avea ca durata de functionare 40 ani) cand s-a transformat in mult mai cunoscuta – I.T.B. | Intreprinderea de Transport Bucuresti.
 
* * *
Ceasurile de buzunar care au fost in dotarea personalului S.T.B. au fost furnizate de 3 producatori – Omega, Zenith si Movado si au fost achizitionate in intervalul 1917-1930.

CEASURI DE BUZUNAR | COMANDA ROMANIA | S.T.B. (Societatea Comunala a Tramvaielor Bucuresti) 
ceasuri STB | toate
(de la stanga la dreapta: Zenith 20 1/2’’’, Zenith 18’’’, Movado, Omega 19’’’)
 
In continuare cateva detalii pentru fiecare dintre aceste ceasuri (informatiile urmeaza sa fie actualizate pe masura ce sunt obtinute amanunte si identificari de la muzeele producatorilor):

OMEGA S.T.B (livrari intre 1917-1922)
1. Omega S.T.B. | cadran inscriptionat "NATHAN TETELZWEIG STRADA CAROL 27", "S.T.B." deasupra secundar 06:00 | cal. 19’’’ LO quality B (ref. 131.19), mecanism 17 jewels, circa 1917-1922
2. Omega S.T.B. | cal. 20’’’, LO quality B (ref. 131.20), mecanism 17 jewels, circa 1917-1922
Nota: Muzeul Omega precizeaza ca in intervalul 1917-1922 au fost livrate STB aproximativ 2.000 de ceasuri de buzunar.
- - - - - - - - - - -
IDENTIFICARI CEASURI OMEGA S.T.B.:
- mecanism: 4717181 | carcasa: 5468715 | cal. 19’’’ | decembrie.1916 | colectie privata
- mecanism: 4723094 | carcasa: 5507556 | cal. 19 ’’’ | decembrie.1916 | colectia Ceasuri pentru Romania
- mecanism: 4739549 | carcasa: 5507511 | cal. 19 ’’’ | decembrie.1916 | colectia Jan Bejan
 
* * *
ZENITH S.T.B. (livrari intre 1927-1930 | posibil si un lot livrat 1920)
3. Zenith S.T.B. (1927) | cadran inscriptionat: “S.T.B. BUCURESTI” | cal. 20 ½’’’, mecanism 17 jewels, marcat interior capac xxx (nr. 3 cifre) | ianuarie.1927
4. Zenith S.T.B. (1930) | cadran inscriptionat: “S.T.B. BUCURESTI” | cal. 18’’’, mecanism 17 jewels, marcat interior capac xxx (nr. 3 cifre) | aprilie.1930
 
[up-date: 27.aprilie.2011] prin amabilitatea lui Klaus Frintz am primit o completare importanta pentru ceasurile Zenith S.T.B.. Astfel mi-au fost prezentate imagini pentru Zenith cal. 20 ½ ’’’, marcat pe capac "No. 16", cu un serial al mecanismului cel localizeaza in anul 1920, nascandu-se astfel ipoteza unui lot de ceasuri ce a fost livrat anterior 1927. Respectivul lot (1920 ?) se individualizeaza si prin inscriptionarea "No." langa numarul de ordine interna S.T.B. marcat pe fata interioara a capacului spate. O imagine cu acest marcaj a fost atasata in coloana stanga! 
- - - - - - - - - -
IDENTIFICARI CEASURI ZENITH S.T.B.:
- mecanism: 2476234 | carcasa: 4979182 | cal. 20 ½ ’’’ | "No." 16 | xx.xxx.1920 (?) | colectia Klaus Frintz;
- mecanism: 2726437 | carcasa: 8009865 | cal. 20 ½ ’’’ | nr. 288 | 15.ianuarie.1927 | colectia Ciprian Ganea
- mecanism: 2726501 | carcasa: 8009929 | cal. 20 ½ ’’’ | nr. 352 | 15.ianuarie.1927 | colectia Ciprian Ganea
- mecanism: 2754944 | carcasa: 8009692 | cal. 20 ½ ’’’ | nr. 115 | 15.ianuarie.1927 | colectia Ceasuri pentru Romania
- mecanism: 2754985 | carcasa: 8009763 | cal. 20 ½ ’’’ | nr. 186 | 15.ianuarie.1927 | colectia Jan Bejan
- mecanism: 2874620 | carcasa: 8080828 | cal. 20 ½ ’’’ | nr. 453 | 15.ianuarie.1927 | colectia Muzeul Ceasului - Ploiesti
* * *
- mecanism: 2772652 | carcasa: 8010066 | cal. 18 ’’’ | nr. 379 | 15.aprilie.1930 | colectia Ceasuri pentru Romania
- mecanism: 2971308 | carcasa: 8080946 | cal. 18 ’’’ | nr. 571 | 15.aprilie.1930 | colectia Ceasuri pentru Romania
- mecanism: 2971324 | carcasa: 8080974 | cal. 18 ’’’ | nr. 599 | 15.aprilie.1930 | colectia Ciprian Ganea
- mecanism: 2971329 | carcasa: 8080979 | cal. 18 ’’’ | nr. 604 | 15.aprilie.1930 | colectia Ciprian Ganea
 
* * *
MOVADO STB (livrari cca. 1920-1930)
5. Movado S.T.B. (1920-1930) | cadran marcat "S.T.B." | mecanism 800 M (link), 15 rubine, 4 ajustari, cca. 1920-1930, mecanism marcat sub cadran.
- - - - - - - - - - -
IDENTIFICARI CEASURI MOVADO S.T.B.:
- mecanism: (fara numar) | carcasa: 881594 35592 | an 1920-1930| colectia Marius A. Burnete
- mecanism: (fara numar) | carcasa: 881635 35592 | an 1920-1930| colectia Ceasuri pentru Romania
- mecanism: (fara numar) | carcasa: 881630 35592 | an 1920-1930| colectia Mihai Parvan
 
Nota: ceasurile din imaginile atasate au fost fotografiate cu un certificat de 10 (zece) actiuni S.T.B. (emisiunea cca.1924/IX) in valoare nominala de 5.000 lei.
* * *
Multumesc lui Ciprian Ganea si Klaus Frintz pentru imaginile puse la dispozitie.
Orice intrebare, completare, corectura este binevenita si ajuta la recostituirea istoriei acestor ceasuri.
Deasemenea invit posesorii unor astfel de ceasuri sa-mi trimita via email imagini cu ceasuri similare facand astfel posibila cresterea numarului de ceasuri S.T.B. despre care exista dovezi ca supravietuiesc astazi.
 
[up-date: decembrie.2013]
Brasov, martie.2009 
ceasuri STB|Zenith-Movado-Omega
ceasuri STB|Zenith-Movado-Omega

OMEGA S.T.B. 19’’’ | 1916
OMEGA S.T.B. 19’’’ | 1916

OMEGA S.T.B. 19’’’ | 1916
OMEGA S.T.B. 19’’’ | 1916

OMEGA S.T.B. 19’’’ | 1916
OMEGA S.T.B. 19’’’ | 1916

Zenith S.T.B. 20’’’ | 1927
Zenith S.T.B. 20’’’ | 1927

Zenith S.T.B. 20’’’ | 1927
Zenith S.T.B. 20’’’ | 1927

Zenith S.T.B. 20’’’ | 1927
Zenith S.T.B. 20’’’ | 1927

Zenith S.T.B. 18’’’ | 1930
Zenith S.T.B. 18’’’ | 1930

Zenith S.T.B. 18’’’ | 1930
Zenith S.T.B. 18’’’ | 1930

Zenith S.T.B. 18’’’| 1930
Zenith S.T.B. 18’’’| 1930

Movado S.T.B. | 19xx
Movado S.T.B. | 19xx

Movado S.T.B. | 19xx
Movado S.T.B. | 19xx

Movado S.T.B. | 19xx
Movado S.T.B. | 19xx

ceasuri STB|Zenith-Movado-Omega
ceasuri STB|Zenith-Movado-Omega

Zenith S.T.B. | "No.16" | posibil an livrare 1920
Zenith S.T.B. | "No.16" | posibil an livrare 1920





SEO monitor

ACASA | CUPRINS | IN BIBLIOTECA | CONTACT

© 2008 - 2011 Ceasuri pentru Romania.
Toate drepturile rezervate.
Creat de Web Experience.
Romana English