Brasov
Vechea gara a Brasovului a avut si ea un ceas Paul Garnier. Probabil din lotul instalat in garile Romaniei de dupa 1920.
De-a lungul timpului gara Brasovului a patru etape de existenta iar intreaga poveste o puteti parcurge fie - aici, fie vizionand filmul realizat de Mix Media Group Brasov - "Istoria Transporturilor Feroviare - CFR Brasov" (2012).
Gara din imaginea prezentata in deschidere (perioada interbelica - anii ’930) este varianta extinsa intre 1902-1906 de catre Caile Ferate Maghiare, distrusa si refacuta in WW1 si apoi incendiata si distrusa in aprilie.1944 in timpul bombardamentelor americane asupra fabricii IAR.
Spre peron, in extremitatea dreapta, un ceas Paul Garnier de perete sub care era instalat un termometru (imagine prin amabilitatea Alexandru Danes). Distrusa in 1944 gara a functionat intr-o baraca de lemn pana in anii ’960 cand a fost inaugurata noua gara a Brasovului nu departe de locatia celei din imagine.
Brasovul a avut (in parte mai are si astazi) si o salba de gari ce deserveau cartiere limitrofe (Darste, Bartolomeu), la iesirile din oras, spre destinatii importante (Bucuresti, Sibiu, Targu Mures).
De asemenea intre 1892-1960 a functionat intre cartiere ale Brasovului si spre localitati limitrofe un tren suburban (numit in epoca "tramvaiul galben"). Povestea acestuia este in detaliu prezentata in volumul arh. Gruia Hilohi - "Calea ferata suburban Brasov - Satulung" (lansata in 2019). O imagine (aprox. 1904-1906) unei gari de pe aceasta linie - Noa (Noua - cartier al Brasovului):
Deasupra iesirii spre linii se poate vedea un ceas. Acesta nu este de tipul ceasurilor Paul Garnier de peron fiind probabil un simplu ceas cu pendul scurt inclus in cutia sa.
[up-date: martie.2019]martie.2019